Aankopen

Het kopen van een huis is een spannende maar ook ingewikkelde transactie waar u zich niet dagelijks mee bezig houdt. Behalve uw financiële draagkracht, zijn onder andere ook de locatie en de staat van onderhoud van de woning van belang. De makelaars van Tromp Makelaardij kunnen u hierbij uitstekend helpen en nemen daarbij al het werk voor u uit handen.

Aankoopbegeleiding

Uw woonwensen en financiële mogelijkheden worden in een oriënterend gesprek in kaart gebracht. Indien gewenst komt de makelaar vrijblijvend bij u thuis om de waarde en verkoopmogelijkheden van uw huidige woning door te nemen. Het financiële traject, waaronder de diverse hypotheekvormen en verzekeringen worden voor u helder uiteengezet door één van onze hypotheekadviseurs van AQUA HYPOTHEKEN en toegespitst op uw situatie.

Wij gaan met u mee om de woning te bezichtigen. Wij bespreken met u de woning tot in detail en wijzen u op die zaken waar u bij een eventuele koop rekening mee dient te houden. De koopstrategie wordt besproken en wij voeren namens u de onderhandelingen. Vanzelfsprekend worden die voorzorgsmaatregelen getroffen die nodig zijn om de juiste koop te bewerkstelligen. Zoals het opnemen van een financieringsvoorbehoud en indien nodig een bouwkundig- en/of funderingsonderzoek.

Onze financieel adviseur stelt samen met u een definitief financieel plan op en neemt u de hiervoor benodigde werkzaamheden volledig uit handen.

Voorts zijn uw makelaar en uw financieel adviseur gedurende het hele verdere traject het aanspreekpunt voor al uw vragen, zijn aanwezig bij de oplevering van uw nieuwe woning en bij het notarieel transport. Óók na het transport staan we natuurlijk voor U klaar!

Tevens zijn deeldiensten mogelijk

De stap voor het zoeken van een nieuwe woning kan geheel door ons geregeld worden, maar uiteraard kunt u ook zelf op zoek gaan.

Het kopen van een huis bestaat uit een zevental stappen

Stap 1: Wat zijn mijn wensen en mogelijkheden?
Om gericht een woning te gaan zoeken, moet u eerst bedenken wat voor woning u wilt, wat het zoekgebied is, of u zelf nog de mogelijkheid hebt om veel te klussen als dat nodig is en uiteraard wat de financiële mogelijkheden zijn. Verder is nog belangrijk de aanvaarding van een woning en of u zelf nog een huis te verkopen hebt. Wanneer u al deze zaken op een rijtje hebt, dan neemt u stap 2.

Stap 2: Het zoeken van een geschikte woning.
Deze stap kan door ons gedaan worden, maar uiteraard kunt u ook zelf gaan zoeken. Wanneer u ons laat zoeken, gaan wij iedere dag zoeken naar een woning die te koop staat en die voldoet aan het vastgestelde profiel dat bij stap 1 is bepaald. Wij laten zoveel mogelijk van ons horen. Dat kan per mail, telefoon, fax of schriftelijk.

Stap 3: Bezichtiging van een woning die aanspreekt.
Wanneer wij of uzelf een woning hebt gevonden die u aanspreekt, maken we een afspraak voor een bezichtiging. We gaan uiteraard mee naar die bezichtiging en bekijken de woning op een zakelijke manier. Hierbij wordt gekeken naar de bouwkundige en technische staat, de woonomgeving en nog veel meer.

Stap 4: Serieuze belangstelling.
Wanneer de woning u aanstaat en u wilt gaan onderhandelen, wordt er eerst informatie opgevraagd, om te bepalen wat een goede prijs zou zijn voor deze woning. Deze informatie komt uit het kadaster (zit er bijvoorbeeld een erfdienstbaarheid op, is er sprake van erfpacht), van de gemeente (bestemmingsplan, bouwvergunningen, bodemverontreiniging, is er sprake van een ondergrondse tank) en bij een appartement, de Vereniging van Eigenaren (hoe staat het met de financiële positie, valt er binnenkort groot onderhoud te verwachten). Wanneer er sprake is van achterstallig onderhoud, schatten we de kosten in om deze weer ongedaan te maken.

Stap 5: Onderhandelen.
We gaan bepalen hoe we gaan onderhandelen, welke aanvaardingstermijn door u redelijk wordt geacht, naar welke notaris de voorkeur uitgaat.

Stap 6: Koopovereenkomst.
Wanneer we een prijs zijn overeengekomen met de verkoper, dragen we er zorg voor dat alles goed in het koopcontract komt te staan, zodat we niet voor verrassingen komen te staan. Verder dragen we zorg voor het tekenen van de stukken en het doorzenden naar de notaris. Ook controleren we het voorstel tot de akte van levering zoals die door de notaris is opgesteld voordat er getekend wordt. Verder houden we de belangrijke termijnen in de gaten die van belang zijn voor het doorgaan van de koopovereenkomst, zoals bijv. dat er op tijd een bankgarantie bij de notaris moet liggen.

Stap 7: Overdracht van de woning.
Voordat we naar de notaris gaan, maken we een laatste inspectie door de woning. Hierbij bekijken of alles wordt opgeleverd zoals afgesproken in het koopcontract, we nemen de gas-, water- en elektriciteitsstanden op. Tenslotte gaan we nog mee naar de notaris.

Natuurlijk kun je na de overdracht nog altijd bij ons terecht als er iets aan de hand is waarbij je onze hulp nodig hebt. En natuurlijk zijn we heel benieuwd hoe de woning geworden is...!

Bij Tromp Makelaardij heeft u de keuze uit een tweetal aankoopopdrachten

Zoek/koopopdracht
stappen 1 tot en met 7

Gerichte aankoopopdracht
stappen 3 tot en met 7

Uiteraard zijn er voor de deeldiensten aangepaste tarieven.

Informatie & Advies

Wilt u meer informatie of advies, neem dan contact op met ons kantoor op telefoonnummer 0251-22 90 88.